fredag 19 augusti 2011

Té, Thé, Tea, Chai, Cha
eller [Kärt barn har många namn]

Ja jag har blivit en ”tésörplare” på gamla dar, och tänkte därför skriva ett par rader om denna min nya favoritdryck i bloggen.

En vanlig syn därhemma
Jag har alltid varit en storkonsument av kaffe i alla dess former, och ja, jag tar fortfarande en kopp emellanåt, gärna en espresso. Men från att ha druckit i alla fall 2 kannor per dag, har jag mer eller mindre helt slutat dricka kaffe. Detta för ca 2 år sedan, då jag helt plötsligt märkte att jag inte drack upp mitt morgonkaffe innan jag skulle åka till jobbet. Detta blev stående efter jag tagit en klunk eller två och sedan stannade det där.
Döm om min förvåning.. Kaffet som varit min konstanta följeslagare sen jag varit 15 år smakade helt enkelt inte gott längre!

På morgnarna innan jobbet fick det nu istället bli en kopp té och en koffeintablett, efter ca 1 vecka på denna nya ”morgondiet” började jag dricka mer té, och nu med socker också. Koffeintabletten slutade jag med, men efter ca 2 veckor insåg jag att té med socker smakar inte sött té – utan té och socker. Så jag bälgade därefter i mig koppvis med ”svart té” utan mjölk och socker (detta om svart thé och andra färger ska vi gå igenom lite längre ned).

Då var det i alla fall officiellt, jag var nu en tédrickare ”Jolly good I say!”. Och dricker mer té än jag tidigare drack kaffe. De bästa téerna upptäckte jag också inom tid var lösviktstéerna, och köper på mig nya blandningar så fort jag får chansen. Jag blandar till och med eget té, specifikt ”masala chai” då detta är en favoritblandning.

Chai (som vi oftast  förknippar med masala chai) betyder té på Indiska och är samlingsnamnet för té även på många andra språk. Masala chai betyder kryddat thé. Specifikt i indien när man dricker chai så är det ”masala chai” man dricker. Traditionellt så är det såkallade ”varma kryddor” i chai / masala chai. Några av dessa är:

Min egna blandning av masala chai te. I övre vänster hörn ser ni kryddorna
jag blandar med [bl.a. mycket kanel & ingefära].
  • Kanel
  • Kardemumma
  • Ingefära
  • Svartpeppar
  • Fänkål
  • Kryddnejlika
  • (Pomerans eller apelsinskal i masala chai är ingen traditionell kryddning, men enligt min mening väldigt gott).


Kryddorna känner ni säkert igen om ni bakat pepparkakor eller gjort egen glögg där då flertalet av dessa kryddor används.

Te innehåller koffein (kallas ibland tein när det förekommer i te) som bland annat är uppiggande. Svart te innehåller ungefär 400 mg tein per liter, grönt te ungefär 200 mg per liter. Jämförelsevis är koffeinhalten i bryggkaffe ungefär 800 mg per liter.


Nu ska vi reda ut begreppen om bl.a. vad som är svart, rött och grönt thé enligt den kinesiska grundindelningen där dryckernas färg gett namnet åt téet.

  • Rött té

Det te som är vanligast i västvärlden kallas där svart te efter färgen på de torra bladen, men i Kina kallas det rött efter färgen på drycken. Efter plockning får bladen (som vanligen först skärs eller krossas) oxidera, en process under vilken de bland annat svartnar, innan de rullas och torkas. Den internationellt vanligaste formen av te. Ska inte förväxlas med Rooibos som ibland något vilseledande kallas rött te.
  • Grönt té

Grönt te är den vanligaste sorten i Kina och angränsande länder. De nyplockade tebladen upphettas genom ångning (den äldre metoden, fortfarande använd i Japan) eller torrstekning (den sedan länge förhärskande tekniken i Kina) för att förhindra oxidation, rullas och torkas sedan.
  • Vitt té

Vitt te är ett te som inte ångas eller steks efter skörd utan torkas direkt vilket gör det något mer oxiderat än gröna. Den högsta kvaliteten av vitt te görs av teblad som skördas precis innan bladen ska slå ut. Vitt te är en liten men växande grupp som rider på hälsotrenden. Vitt te framställs huvudsakligen i Kina, men produceras även på det indiska fastlandet och Sri Lanka.
  • Smaksatt té

Te, vanligen svart, som smaksatts med fruktolja, fruktskal, blommor och/eller smakessenser, exempelvis Earl Grey och Söderblandning. I takt med ökad efterfrågan på grönt te i västvärlden har alltfler varianter av smaksatt grönt te dykt upp. Smaksatt te kan säljas antingen som påste eller som löste, antingen färdigpaketerat eller i lösvikt.
Ett smaksatt té jag har hemma. I det finns bl.a. Blodabelsinbitar,
citrongräs, ingefära, och lustiga små blomster.

Det finns många fler olika sorter än de jag skrivit om här som exempelvis:
  • Oolong-té
  • Mörkt té
  • Gult té
  • Blomté
  • Hälsoté
  • Örtté
  • Rökt té (Lapsang Souchong)
  • Pulverté
  • Snabbté
men de kan ni läsa mer om på wikipedia om ni vill.

Tillagning. Generellt brukar man säga att tre gram te per kopp är lämpligt oberoende av vilket te det rör sig om. Den stora skillnaden gäller temperaturen på vattnet. Ju mindre oxiderat och ju finare kvalitet desto lägre temperatur och längre dragningstid. De flesta svarta teer bör tillagas med vatten så nära kokpunkten som möjligt medan 70 grader är ett riktmärke för gröna och vita teer.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Te

1 kommentar:

  1. Jag var i Paris i somras och köpte med mig Lov organics te ( http://www.tehusetjava.se/shop/products/te-l%C3%B8v-organic-59-443-443.aspx)
    Dyrt men VÄLDIGT gott om man går i gång på lakritsrotssmaken vill säga!

    SvaraRadera