söndag 21 augusti 2011

Portvin

Red Port 20% [8087] 99:-
Söt, fruktig smak med inslag av plommon,
vitpeppar och örter.
En härligt rubinröd dryck.

Jag använde mig av portvin i såsen till min gryta med nötkött & portvin [http://fredriksfrestelser.blogspot.com/2011/08/gryta-med-notkott-portvin.html], samt som dessertvin till björnbärspajen [http://fredriksfrestelser.blogspot.com/2011/08/snabb-bjornbarspaj.html] jag serverade till efterrätt till grytan häromdagen. Därav känner jag mig nu tvungen att skriva ett par rader om denna ibland något underskattade dryck.

Då jag använder portvin i matlagning brukar jag oftast köpa ett av de billigare märkena, sitt pris till trots måste jag erkänna att denna duger alldeles utmärkt till dessertvin
för mig som inte är bevandrad inom port.

Portvin, eller port, är ett sött starkvin från norra Portugal som tillsammans med Madeira är Portugals mest kända vin. Namnet kommer av den portugisiska staden Porto. Alkoholhalten ligger vanligtvis på tjugo procent. För att få portvinets söta smak tillsätter man druvsprit som dels avbryter jäsningen och därigenom förhindrar att allt socker omvandlas till alkohol, dels ger portvinet dess höga alkoholhalt.

Portvin skall odlas på skifferjordar, framförallt för att uppnå den fina fruktsötman som är karaktäristisk för bra portviner. Skifferjordar är flitigt förekommande i Portugal, framförallt i Dourodalen där druvorna till allt portvin odlas. Sedan 1756 får inte portvin odlas på annat än skifferjordar.
Portvin är ett intressant samlar- och spekulationsobjekt eftersom årgångsport som lagrats länge kan uppnå mycket höga priser på marknaden.

Portvin finns både som rött vin och som vitt vin. Vitt portvin är emellertid ett enklare vin som lämpligen serveras om aperitif. Rött portvin passar till exempel som dessertvin eller till smakrika ostsorter som stilton.
Centrum för tillverkningen av portvin är Gaia som är en stadsdel i Porto.
I brist på vanliga portvinsglas
fick jag servera i whiskyprovarglas

 Sorter
  
  • Vintage Port är den förnämsta sorten port. Den görs endast de år då vinet bedöms nå exceptionell kvalitet, och innehåller endast druvor från en årgång. Vintage port lagras ett fåtal år på stora träfat, varefter det buteljeras och sedan utvecklas på flaska i mellan tio och fyrtio år, eller i vissa fall ännu längre. Vintage dricks med fördel till lagrade ostar.
  • Late Bottled Vintage, eller LBV är en port som lagras på ekfat under ett antal år för att utvecklas tillräckligt för att bli drickfärdigt.
  • Tawny har lagrats på små ekfat och har genom detta fått en ljusare färg och tydlig fatton. Vinet måste lagras minst sju år för att få säljas som Tawny. Tawny säljs också med angiven ålder – tio, tjugo, trettio eller fyrtio år – vilket innebär att vinet är en blandning av viner med en genomsnittlig ålder av angivet antal år.


  • Colheita är ett portvin av Tawnykaraktär men kommer från en angiven årgång. Colheita mognar på ekfat och är efter buteljering färdig att konsumeras. Colheita lagras ibland mycket länge.
  • Ruby är en enklare form av port som lagrats på ekfat ett par år och därefter buteljerats för omedelbar konsumtion.
  • P3 Porto Port är den absolut enklaste formen av port. Den har inte lagrats på ekfat eftersom den används för omedelbar konsumtion, lämpligen i hotellbarer. Den var vanligt förekommande under första delen av 80-talet.
Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Portvin

1 kommentar:

  1. En bit chevré, oliver och parmaskinka göre sig bra till portvin om man nu inte vill ha den i maten. /syrran

    SvaraRadera