torsdag 11 augusti 2011

Fredriks Saltgurka

Då var det dags att slänga upp mitt första recept på bloggen. Saltgurka blir det idag, mitt egna recept. Gjorde denna tidigare i veckan och tog ett par bilder. Man kan givetvis variera kryddningen hur man vill, men detta är iallafall den variant jag fastnat för.

En fläskig glasburk
får alltid inläggningar att se aptitligare ut ;)
Ingredienser
1 kg Västeråsgurka
5 dillkronor
2 msk gula senapsfrön
1 l vatten
1 dl salt (ej seltin)
2 msk socker
3 msk ättika
½ krm cayennepeppar
½ krm natriumbensoat

Gör så här 
1. Koka upp vatten, socker, salt & ättika och låt svalna lite.
 
2. Tvätta gurkorna och varva dom med dillkronorna i en stor glasburk. 
 
3. Häll i senapskornen, cayennepepparn & natriumbensoat i burken med gurkorna och slå sedan på lagen när den svalnat lite.

Behöver stå i ca 2-3 dagar innan man äter den för att smaken ska komma till sin rätt. Förvara burken i kyl.


Detta receptet finns även på min sida på matklubben: 
http://www.matklubben.se/recept/fredriks_saltgurka_99275.html



Lite assistans när man lägger in gurka är alltid bra att ha till hands
 

6 kommentarer:

  1. HALLÅ DÄR, TREVLIGT RECEPT! ÄR DET VERKLIGEN PÅ ÄKTA SALTGURKA? DU FÖRSTÅR JAG PRÖVADE GÖRA ETT RECEPT AV PER MOBERG, MEN DEN RESULTERADE I ATT JAG FICK KASTA ALLA GURKORNA FÖR DET HETA VATTNET MAN SKULLE HÄLLA ÖVER DOM, GJORDE ATT GURKORNA BLEV HELT SLADDRIGA OCH ÄCKLIGA, DET GICK INTE ATT ÄTA..JAG SKA PRÖVA DITT RECEPT NU OCH HOPPAS ATT JAG SLIPPER SÅNA MISSLYCKANDEN, FÖR MAN BLIR JU LEDSEN ATT NÄR MAN ÄNTLIGEN HITTAT GURKOR ATT LÄGGA IN, SÅ FÅR MAN KASTA KILOVIS..ONÖDIGT JOBB OCH BORTKASTADE PENGAR,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Ja det är saltgurka, inte smörgås/ättiksgurka och jag har alltid lyckats få den krispig. Låt bara lagen svalna lite som det står i receptet. 10 minuter borde räcka.

      Radera
  2. Hej Fredrik! Tack för receptet, gurkorna blev jättegoda. Tyvärr fick jag inte tag på någon dill så jag slängde i en näve vinbärsblad istället. Mycket lyckat! Jag ska testa några fler av dina recept. Idag blir det nog päronmarmelad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Låter spännande med vinbärsblad, det får jag prova nästa gång.

      Radera
  3. Hej.
    Jag undrar bara en sak, varför natriumbenzoat. Konserveringsmedel. Jag föreslår god hygien, värma burkarna i ugnen 150 grader 10 minuter, hälla kokande vatten på locken. Skippa kemikalier.
    Gjorde själv polsk saltgurka idag.
    Får se hur den blir. Jag var i valet å kvalet men jag tog kall lake över gurkorna, täckte helt, krondill, svartpeppar, pepparrot (naturligt konserveringsmedel, ett par bitar i varje burk) kryddpeppar, vitlök, lagerblad, i några burkar senapsfrön o h fänkålsfrö.

    Varva kryddor å tätt packade gurkor i sterilicerade glas, hällde över med kall lake med 20 gr salt pr ltr vatten.
    Körsbärslöv eller vinbärslöv skippade jag, men de blir gott de också.

    SvaraRadera
  4. Gör man likadant om man skivar gurkan först? Eller ska man göra på något annat sätt, i så fall vad?

    SvaraRadera