måndag 19 september 2011

Hemmagjord Pizza

Ett gammalt recept som hängt med länge länge. Tomatsåsen har jag däremot ändrat i tid och otid tills jag för ett år sedan kom på tomatsåsen jag använder fortfarande.
Fyllningen är det bara att variera efter egen smak. En personlig favorit är sardeller, kapris och svarta oliver.

En gammal trotjänare i köket & en av barnens favoriter
Ingredienser
2.5 dl ljummet vatten
½ tsk salt
2 msk olivolja
½ pkt jäst
Vetemjöl
Tomatsås
1 pkt passerade tomater
Oregano
Salt
Grovmalen svartpeppar
Vitlökspulver
Socker
Olivolja
Fyllning
Strimlad bogskinka
Lök
Burkchampinjoner
Ananasringar
Riven ost

Gör så här
1. Smula ned jästen i en bunke & värm vattnet i micron tills det blir fingervarmt.

2. Häll det ljumma vattnet över jästen & rör om tills det lösts upp.

3. Tillsätt olivoljan och saltet, rör om.

4. Häll i mjölet lite i taget samtidigt som du arbetar degen med degkrokar. Tillsätt mjöl tills du får en fast smidig deg som släpper från kanterna i bunken.

5. Pudra över mjöl och ställ att jäsa 30 minuter med en bakduk över.

6. Blanda alla ingredienser till tomatsåsen, jag har tyvärr inga mått på hur mycket kryddor det skall vara i, utan man får helt enkelt smaka sug fram, det är så jag gör.

7. Förbered fyllningen, strimla skinka etc.

8. Sätt ugnen på 225 grader.

9. När degen jäst klart, vänd upp den på en plåt med bakplåtspapper & kavla ut den tills den täcker hela plåten.

10. Bred på tomatsåsen. OBS!! ca 1/4 av hela satsen brukar oftast vara tillräckligt, resten går att frysa in till senare pizzor.

11. Strö över fyllningen i önskad proportion. Avsluta med riven ost.

12. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Ha koll på pizzan de sista minuterna så ser du när den börjar se klar ut.

Servera med en god sallad.

Sapphira var av den bestämda åsikten att hon skulle provsmaka fyllningen

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg! Och god:-) Jag länkar genast. Kram på dig!

    SvaraRadera