tisdag 27 september 2011

Bokmässa i Göteborg

Några gamla favoritförfattare/serietecknare - Pirinen & Sjunnesson
Då har man avverkat bokmässan i Göteborg denna helgen då, har nog bara varit på den en eller två gånger tidigare, men det var så längesedan att jag knappt minns det. Men detta är helt klart något jag skulle kunna göra om då jag blivit något av en bokmal de senaste 4-5 åren. Tidigare läste jag bara enstaka böcker, men i och med framfarten av ljudböcker så har jag börjat lyssna när jag varit på jobbet (ja jag har sån tur att jag kan jobba samtidigt som jag kan försvinna helt och hållet i en bra bok) ;)   . Mest blir det skönlitteratur & historia jag läser/lyssnar på.

Några av höjdpunkterna var att träffa och lyssna på författare, serietecknare, illustratörer mm. Jag lyssnade bl.a. på Jan Guillou som berättade om sin senaste bok "Brobyggarna"som verkade riktigt intressant. Allas vår slibbige kock i tv-rutan Per Morberg - signerade kokböcker, och inte minst höjdpunkten för mig - att få träffa Joakim Pirinen (bl.a. Socker Connys skapare). En favorit som hängt med sen högstadietiden.

Kul att Pirinen tog sig tid att rita några figurer till sin signatur :D

Tidsskriftförlaget Galago hade en egen monter med ett förträffligt erbjudande, prenumerera på tidsskriften Galago (4 nummer) för 300 och välj 2 valfria böcker - jag valde: "Kvarteret Kolossen" & Döda Paret och deras "Vänner" av Joakim Pirinen (bara dessa var värda 270). Inte nog med detta, jag fick även träffa författaren som signerade böckerna :D
Lill-Conny?
En Liten Beppo
 Jag hittade även en del böcker till barnen: boken om Halvan och Tåget var givetvis ett måste för Vincent som springer till fönstret och tittar på tågen så fort han hör bommarna gå ned. Samt ett par andra lättlästa böcker till Rickard. Hittade en bok om rymden, rymdfärder mm med fina bilder som barnen kan kika i också.

Lite skojs till de två stora gossarna :)

Kort sagt iallafall så måste jag nog åka nästa gång också :D


Här är några av mina favoritförfattare och vad jag anser vara några av deras bästa böcker:
  • Stephen King: Det, The dark Tower (7 böcker), Talismanen och mycket mycket mer ;)
  • Dean R. Koontz: Frankenstein-serien (Skriven tillsammans med Kevin J. Anderson). Skymmningsögon.
  • Kevin J. Anderson: Saga of the 7 suns (7 böcker).
  • James Herbert: 48, Once, The rats Trilogy.
  • Frank Herbert/Brian Herbert/Kevin J Anderson: Böckerna i DUNE-serien, tror det snart rör sig om ett 20-tal böcker.
  • Lee Child: Jack Reacher-serien (13-14 böcker?)
  • Robert Ludlum: Projekt Hades, Jason Bourne-serien.
  • Clive Cussler/Dirk Cussler: Cyclop, Atlantis Found mm.
  • Grant Naylor: Red Dwarf-serien.
  • Jan Guillou: Hamilton-serien mm.
Ja jag skulle lätt kunna fortsätta, men detta får räcka för tillfället ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar