torsdag 9 augusti 2012

Krusbärssaft

Frisk och god saft med härlig krusbärssmak.

Jag gjorde faktiskt sylt på krusbären som blev över efter jag silat saften, men p.g.a. citronsyran de legat i så blev sylten alldeles för syrlig, sen hade saften tagit det mesta av krusbärssmaken också så det receptet kommer jag inte lägga upp här. Nästa år får jag göra riktig sylt och marmelad istället, då har busken fått växa till sig lite också och ger förmodligen lite fler bär en den liter jag fick i år ;)

En flaska barndomsminnen
Ingredienser (ca 2 liter)
1 l krusbär
1.5 l vatten
15g citronsyra
0.5 krm natriumbensoat
5 dl socker/liter avrunnen saft.

Gör så här
1. Frys ned krusbären i ett par dygn.

2. Koka upp vattnet.

3. Häll de frusna krusbären i en stor kastrull eller plasthink, pudra över citronsyran och natriumbensoatet. 

4. Häll det kokande vattnet över de frusna krusbären. Låt stå svalt i ett dygn och sila sedan saften.

5.  Rör ut 5 dl socker / liter avrunnen saft. Häll upp på flaskor och förvara svalt.

Detta receptet finns även på matklubben: http://www.matklubben.se/matklubben/FAE/kokbok/?id=2793620&recipeid=45022&offset=2


Frusna krusbär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar