måndag 20 augusti 2012

Baconlindad Halloumi

Härligt småplock till pilsnern eller tapaskvällen.

Rekommenderar er att köpa bra bacon att göra detta på. Jag hade nämligen köpt ICA's bacon - (ICA Basic = gamla Euroshopper för er som inte vet) - vilket resulterade i att mina stackars halloumitapas kokade i ugnen p.g.a. allt vatten leverantören impregnerat köttet med för att öka nettovikt & bruttovinst.

Alltså när mina tapas egentligen skulle varit klara låg de och sjöd som allra bäst inuti ugnen. 10 minuter extra gav ett hyfsat resultat men nästa gång köper jag närproducerat bacon från "Erikssons" så vet jag att jag får bra råvaror!

Köp bra bacon, annars får ni pocherade tilltugg!
Ingredienser (4 pers)
200-250g halloumi
1-2 pkt bacon
Tandpetare

Gör så här
1. Sätt ugnen på 250 grader.

2. Skär halloumin i stavar och linda in varje stav i en baconskiva, fäst med tandpetare.

3. Lägg i en ugnsfast form och gratinera i ca 15 minuter (osten och baconet ska ha fått bra färg).

1 kommentar:

  1. Det här är en av mina favoriter! Gott att byta ut Halloumin mot fetaost också :D

    SvaraRadera